tisdag 16 september 2008

Bellman

Lördag och Bellmansstafetten:
På morgonen kl 08,30 så åkte jag och yngsta dottern till hennes medryttar häst. Vädret var vackert men kyligt. Klockan 11:15 var vi hemma igen bytte om till löpar kläder i en rasande fart och gav mig av till tvärbanan. I Liljeholmen blev det ett besök på Konsum för att få i mig något ätbart. Det blev en soya jougurth och en nötbar till lunch. Väl framme i Stora Skuggan hittade jag Jerry och company. Jag skulle ta andra sträckan. Värmde upp ordentligt. Jag var lite nervös. Jag hade inte sprungit den distansen på tävling på ca 20 år! Hur gör man vilken fart ska man lägga sig på, är det bara att rusa iväg eller?
Tog dubbel dos astma spray men lät sprayen ligga kvar i ryggan för jag har ju inte behövt använda den under något lopp i sommar och nu skulle det ju bara vara "ynka" fem kilometer. Där begick jag ett STORT misstag.
När jag hade växlat med Anna - Lena och trängt mig förbi ett antal löpare så gick jag inte att hejda - jag rusade fram ett par hundra meter innan jag insåg att så här fort kan jag ju inte springa i femkilometer. Så jag saktade ned. Efter cirka en kilometer så började jag få svårt att andas, nu fick jag springa med astma i fyra hela kilometrar. Jag lät som ett tröskverk. Men det var bara att kämpa på för man sviker ju inte ett lag!!!
Kom i mål och växlade med Jerry, illamående och med en mkt ansträngd andning. Detta misstag ska jag inte göra om, det sinkade min tid rejält.
Men jag är nöjd att jag sprang på en ganska ok tid, 28,24 min och ännu nöjdare över att mitt knä skötte sig och framför allt glad och nöjd över en trevlig eftermiddag med Jerry och company.