torsdag 21 augusti 2008

Kollo i Turkiet

Diabetes kollot för barn och ungdomar plus föräldrar blev så lyckat!!!!!
När jag tänker på det fylls jag av ett lyckorus. Alla verkade så nöjda och barnen fick snabbt kontakt med varandra även de lite äldre barnen.
Doktorn hade diabetes "lektioner" vid poolen, hur coolt var inte det!!!!!
Det är svårt att beskriva, men ibland blev ögonen lite fuktiga, som när doktorn spelar volleyboll i vattenbrynet med de äldsta barnen.....
När vi hade godistest och barn och föräldrar skulle mäta sitt blodsocker och sen äta sitt godis för att i två timmars tid ta blodprov varje kvart. Barnen fick även ta lämplig insulin dos. Där satt vi i poolområdet, vid baren och hade dukat upp godis, sprutor, blodsockermätare. Två kypare blev intresserade av vad vi höll på med, när vi berättade ville de ta blodprov. Båda klarade sig bra, tur var väl det skulle inte vara kul att upptäcka att någon har diabetes.
Barnen mådde bra av att träffa andra med samma sjukdom, de kunde slappna av, få råd och hjälp av varandra. Föräldrarna kunde prata av sig och dela med sig av sina erfarenheter med varandra.
Dagarna bestod av bad, sol och
lek och på fömiddagarna hade vi lektioner mellan 10-12 ibland bara för barnen och ibland bara för föräldrarna. På eftermiddagarna gick de som ville ned till havet, som var så varmt, minst 30 grader!!!!!!!!!!!!!!!
Jag har så många intryck och så många tankar kring denna oförglömliga vecka, men kan inte skriva ned dom på det sätt som jag vill.
Vi, jag och min kompis hade planerat denna vecka så länge och nu är det över. Det blev så lyckat så nu ska vi tillåta oss att vara lyckliga och stolta ett tag.

1 kommentar:

gullfot sa...

Det låter fantastiskt - och ni har verkligen all anledning att vara stolta!