torsdag 21 augusti 2008

Löpning i Turkiet

44 grader varmt och hög luftfuktighet försvårade min löpning i Turkiet. Men jag fick ändå till två morgonpass. Ena dagen gav jag mig ut kl 07.00 vilket visade sig vara i senaste laget, det var redan 30 grader varmt då. Fast egentligen var det nog inte värmen som var det jobbigaste utan luftfuktigheten. Det var en mkt varm, fuktig och klibbig luft. Det blev 5km längs med Medelhavet, en del jogg på stranden det sög i benen vill jag lova. Luftfuktigheten och värmen gjorde att jag kände mig lätt illamående, men vad gjorde väl det när man kunde belöna sig med bad i det 30 gradiga Medelhavet innan man sprang tillbaks till hotellet.
Andra gången jag sprang hade jag sällskap av Joakim, alltid kul att ha sällskap särskilt med ngn som är så mycket snabbare. Denna morgon startade vi kl 06.00 och det var bara lite svalare än första joggen. Det blev 6km i ett hyfsat tempo men efter ett tag började jag må illa så då släppte jag i väg Joakim så han kunde springa vidare i sin takt. Själv tog jag ett bad. När jag klev upp ur havet så träffade jag två turkiska män som såg undrande på mitt vätskebälte, de frågade vad jag hade i flaskorna "water" sa jag. De diskuterade sinsemmelan på turkiska, jag kunde snappa upp ordet doping och mycket riktigt de frågade mig om det var doping. Mycket ska man få höra innan man dör. Men det slutar inte här, ena killen ville provsmaka så det fick han och då han hade tagit en klunk utbrister han "it`s water!" Ja vad var det jag sa......
Vid stranden hade dom styrketräningsmaskiner som såg ut som leksaker, första gången jag såg området trodde jag att det var vuxna som utnyttjade lekparken till att träna med men sen när jag tittade noga så såg jag att det var styrketräningsmaskiner. Jag provade dom och de får klart godkännt. Såna borde vi ha här längs med motionsspåren.
Mer löpning än så här blev det inte men däremot en heldel simning i poolen på morgnarna före frukost. DET var härligt uppfriskande både mentalt och kroppsligt.

Nu är jag hemma i vardagen igen, ikväll blir det tusingar med If Linnèa. Så småningom ska jag komma igång med styrketräningen också.
Och nästa vecka vill jag få till ett härligt lååång pass.

3 kommentarer:

gullfot sa...

Ha ha ha, ha doping i vätskebältet, det var något nytt, kanske värt att fundera på! ;-)

Anonym sa...

Man fick lite underliga blickar när man kutade i Turkiet, åsikten var väl -varför springa när man kan bilen ungefär. Men "doping", ja djävlar..

:-)

Anonym sa...

Man fick lite underliga blickar när man kutade i Turkiet, åsikten var väl -varför springa när man kan bilen ungefär. Men "doping", ja djävlar..

:-)